Szegedi Tudományegyetem, Konfuciusz Intézet Ahol tudás és szándék találkozik

SZTE Konfuciusz Intézet  --  Hírek

Japán, kínai és koreai üzleti kultúra címmel megjelenő könyvüket mutatták be a szerzők az SZTE Gazdaságtudományi Karon

Konyvbemutato-kiemelt


Könyvbemutatót tartottak szeptember 23-án az SZTE Gazdaságtudományi Karon, melynek szervezésében a SZAB Gazdasági Bizottsága is közreműködött, és az SZTE Konfuciusz Intézet támogatta. A „Japán, kínai és koreai üzleti kultúra” című könyvet a négy szerző személyesen ismertette a nagyközönséggel. A moderátor szerepét Dr. Garamhegyi Ábel, a GTK oktatója töltötte be.

2020. október 01.



Konyvbemutato-26_1A Karon már hagyománynak tekinthető, hogy egy különleges szerzemény ismertetéséhez könyvbemutatót rendeznek. Miután Dr. Majó Zoltán megnyitotta az eseményt és köszöntötte a megjelenteket, moderátorként Dr. Garamhegyi Ábel tett fel kérdéseket a szerzőknek. A négy éve működő távol-keleti interkulturális menedzsment nevezetű kurzus, mely mindhárom térségre vonatkozóan ismerteti az üzleti élettel kapcsolatos tudnivalókat, idézte elő a mű létrejöttét. Mindazok számára hasznos lehet az üzleti kultúrát olvasmányosan ismertető könyv, akik érdeklődnek a Távol-Kelet térségei iránt.

Mind a négy szerzőt, Székács Annát (Japánban járt általános iskolába, hazatérve japán nyelvet kezdett el tanítani), Sato Norikot (ösztöndíjjal érkezett Magyarországra, majd szakfordítói és tolmácsoló tevékenységet végzett) Osváth Gábort (egy pályázat keretében Koreába utazhatott nyelvet tanulni) és Mohr Richárdot (az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója, több évig élt Kínában) köszönthették a GTK főépületében.


Konyvbemutato-34_1

 
A könyv jó útmutatóként szolgál ahhoz, hogy az adott térség üzleti kultúrájához megfelelően tudjunk alkalmazkodni, és ez által sikeresen megvalósítsunk egy üzletet, megismerjük azokat a viselkedési normákat, melyek elvártak egy üzleti szituációban, számos példával alátámasztva. A könyvbemutatónak köszönhetően többek között megtudhattuk, hogy a japán üzletemberek a dühöngő megnyilvánulást a másik fél részéről nem tolerálják, viszont nagyon nyitottak és ezt fordítva is elvárják. A moderátor arra is rákérdezett, hogy üzlet Észak- és Dél-Koreában milyen formában valósulhat meg a köztük fellelhető óriási különbséget figyelembe véve. Osváth Gábor szerint, az üzleti kultúrát tekintve a dél-koreaiakkal könnyebben létesíthető partnerség. Mind a három térségre kiemelten igaz, hogy üzletkötéskor a személyes jó kapcsolat megléte nagyon fontos, óriási segítség egy közös ismerős jelenléte, valamint elsődleges cél a másik fél bizalmának elnyerése és megbízhatóságunk bizonyítása.

Sato Noriko elmondta, hogy a japán szervezetekre jellemző a családias légkör, a vezetőt családfőnek tekintik, akitől elvárják, hogy gondoskodjon az alkalmazottakról. Ennek a felfogásnak köszönhetően szoros kapcsolat, harmonikus viszony alakul ki a dolgozók között, amely visszaköszön a munkavégzés hatékonyságában. Továbbá egy adott üzleti partnerrel való találkozásra úgy tekintenek, mintha egy megismételhetetlen alkalom lenne, ez által maximális odafigyeléssel bonyolítanak le egy megbeszélést.


Mivel a könyv kézirata a járványhelyzet előtt zárult le, így a moderátor arra is kíváncsi volt, hogy a pandémia miként és miben változtatta meg a térségeket. Egyrészt megtudhattuk, hogy a japán szervezetek egyre inkább fontolóra vették a vírus következtében kialakult otthoni munkavégzés folyamatos fenntartását, hiszen jellemző, hogy a családtól nagyon távol dolgoznak az emberek, valamint a Tokióban koncentrált üzleti központok megszüntetését. Kína és Dél-Korea esetében továbbra sem okoz gondot a kötelező maszkviselés, ugyanis azt az eszmét képviselik, hogy ezzel egymás egészségét őrzik meg, és ez a kollektív kultúra mindenki életére jellemző.

A könyvbemutatón a résztvevőknek lehetőségük nyílt kérdezni a szerzőktől, valamint megrendelhették a kötetet az előadás végén. A járványhelyzettel kapcsolatos előírásokra mindvégig kiemelt figyelmet fordítottak a szervezők, maszkviseléssel és kötelező távolságtartás mellett vehettek részt az érdeklődők a rendezvényen.